Enkele weetjes over Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Vmarijke - WaarBenJij.nu Enkele weetjes over Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Vmarijke - WaarBenJij.nu

Enkele weetjes over Rusland

Blijf op de hoogte en volg

20 Juni 2014 | Rusland, Moskou

Привет, Privjet, Hallo,

Deze week is gevuld geweest met interviews, artikels lezen enzovoort. Ik ben ook vaak naar de universiteit gegaan. Grote avonturen zijn dus noodgedwongen uitgebleven en daarom leek het me leuk om enkele weetjes over Moksou te delen met jullie. Vaak zijn dat dingen waar ik geen hele blogpost over kan schrijven, maar desalniettemin het delen waard zijn. Hier komt ie... wisten jullie dat:

- Russen het gelijkvloers de eerste verdieping noemen, de eerste verdieping de tweede verdieping noemen enzovoorts? Je moet dus altijd één verdieping bijtellen bij wat je normaal zou zeggen. En als een Rus tegen jou over een verdieping praat, moet je er altijd één aftrekken. In het begin kwam ik geregeld wel eens een verdieping te hoog of te laag uit, maar ondertussen ben ik er al aan gewend geraakt.

- Alle komkommers hier zo klein zijn dat ze op grote augurken lijken?! Gemiddeld zijn ze zo’n 6 tot 10 cm lang. De pel is ook veel ruwer dan onze komkommers, maar ze smaken wel gelijkaardig.

- Het cliché dat Russen onvriendelijk zijn naar mijn ondervinding niet klopt? Ik ben al ontelbare keren de weg kwijt geraakt (of ik ben te lui om op mijn plan te kijken en vraag het liever om mijn Russisch te oefenen) en word steevast geholpen. Mensen zijn gewoon veel directer en leggen niet zo’n laag schijnheilige beleefdheid over alles, zoals wij in het Westen vaak doen. Vraag gewoon wat je te vragen hebt en dan komt er een direct antwoord, zonder veel poespas. Veel directer en eerlijker als bij ons als je’t mij vraagt. Ik zou zo’n prima norse Russin kunnen worden, maar beloof me in te houden in België ;-)

- Ik overal propaganda over de Krim tegenkom? Het begon toen ik in een belachelijk boekje in het vliegtuig bladerde en er stond dat Rusland blij was de Krim te mogen ‘verwelkomen’. Ik zag ook een tentoonstelling over ‘Krim in Russische poëzie’ in de bib. Gisteren zag ik een megagroote muurschildering van de Krim in de kleuren van de Russische vlag met daarboven geschreven “Rusland en de Krim voor altijd samen”.

- Ik de match Rusland-België hier zal moeten kijken en ik daar beslist een leuk plekje voor zal opzoeken? En dat Jeroen en Robin beiden hun bezorgdheid over mijn veiligheid uitdrukten? Robin gaf me deze wijze woorden mee: “Marijke, weet dat ge eigenlijk niet moogt laten merken dat ge voor de Belgen supportert. Maar weet ook dat ge u toch niet gaat kunnen tegenhouden om recht te springen als de Belgen een goal maken.” Ik kan dus maar beter hopen dat de Belgen niet scoren ;-)

-Lenin in een Mausoleum opgebaard ligt waar je effectief (na het passeren van ontelbare bewakingsposten) binnen kan? Ik ging hem onlangs eens een bezoekje brengen en ik kan jullie zeggen dat het vrij luguber is om hem daar zo akelig verlicht te zien liggen. Tegelijkertijd ook wel geweldig dat ik de leider van de Oktoberrevolutie daar gewoon voor m’n neus zag liggen.

- Het graf van Stalin iets verderop was?! Maf hé! Een dictator ligt begraven op het Rode plein vlakbij het Kremlin...

- Ik dit weekend naar Sint-Petersburg ga en vanavond met de slaaptrein vertrek? Die doet er 8 uur over en om iets voor 7 uur zou ik morgenvroeg in Sint-Petersburg moeten staan als alles meezit. In het teruggaan neem ik wel de sneltrein die er maar 4,5 uur over zal doen. Maar zo’n slaaptrein leek me een ongelooflijk leuke ervaring!

- Het nu ‘witte nachten’ zijn in Sint- Petersburg en de zon dus ook ’s nachts niet ondergaat? Het is dus een ongelooflijke drukte in de straten ’s nachts en ik ga beslist ook eens een kijkje nemen!

- Ik al een echte boekweitverslaafde ben en het dagelijks met veel plezier eet. Naar het schijnt is het heel erg gezond, dus ga niet afkicken in België!

Dat was het voor vandaag. Na het weekend breng ik verslag uit over mijn tripje naar Sint-Petersburg. En dan gaat mijn laatste week in en dat vind ik toch wel erg jammer. Er is hier nog zoveel te ontdekken en dan heb ik het vooral over de prachtige natuur en de authentieke dorpjes buiten Moskou. Rusland is echt een prachtland waaraan ik mijn hart volledig verloren ben, ook al heb ik nog maar een fractie gezien van alles wat Rusland te bieden heeft. Ook de bevolking en de mentaliteit blijft me boeien. Als je naar Tom Waits luistert, dan kreeg je een idee van hoe Rusland in elkaar zit. Rauw, absurd, met momenten dissonant en daardoor des te krachtiger en beklijvender.

Maar voor ik aan afscheid denk, ga ik nog ongelooflijk genieten van mijn laatste week. Er staat nog een interessant interview op til en ik heb nog twee weekends om erop uit te trekken, een mens mag niet niet klagen.
Russia... see you tonight, on a downtown train!

Marijke

Ps: citaat ‘geleend’ van Tom Wait uit ‘Downtown train’, één van zijn vele prachtnummers

  • 22 Juni 2014 - 11:15

    Els (VB):

    Vind ik leuk ;-)

  • 22 Juni 2014 - 11:27

    Papa:

    Hoi Marijke,

    Man man man, die enkele keren dat ik in Rusland heb gezeten heb ik blijkbaar toch wat meer moeten rondtrekken.
    Maar je weet het hé als je voor het werk wegbent zie je altijd de dingen die met het werk verbonden zijn.
    Toch leuk dat je alles zo ontdekt en je trip dit weekend zal ook wel een geweldige ervaring geweest zijn.

    Het supporteren vanavond is dus best wel moeilijk. Het doet me denken aan de tijd dat ik onze Robin voor het eerst meenam naar den Anderlecht.
    Wij in het vak van Anderlecht en na de 4-0 scoorde Westerlo ook eens en je kan het al raden, Robin als enige die enthousiast opsprong en uit volle borst riep van blijdschap.
    Gelukkig kreeg hij hiervoor een leuk applaus van het thuispubliek, maar ik voelde me toch even niet zo goed.

    Vandaag doen we een BBQ met Katleen want die vertrekt volgend weekend naar Compostella, dus nog even genieten van het lekkere weer hier (22 graden en zon).
    De voorbije week was lekker druk en de komende week kondigt zich ook zo aan, maar alles blijft nog goed behapbaar.

    Vanavond weer in de gemeentehal naar de WK match op groot scherm want het is toch fijn om dit in groep te doen.

    Zo dit was het in een notedop, en weer tot de volgende he.
    Veel succes in je laatste volle week ginder maar voor zover ik kan lezen is het nu al een voltreffer ginder.
    Mooi zo dochter
    Groetjes Papa

  • 21 Oktober 2014 - 20:22

    Yolo:

    hoi leuke verslag maar mag ik er meer over te weten komen

  • 21 Oktober 2014 - 20:26

    Elsie:

    Oke maar ik wil jullie iets leuks gaan vertellen
    Ik was naar Rusland geweest en het was leuk er waren allemaal kraampjes met goed kopen prijsjes en het is er groot hoor o ja je moet een langs naar Moskou gaan man echt te gek ik hoop dat jullie dit een leuk tekstje vonden groetjes Elsie.

  • 26 Mei 2018 - 11:23

    Mardi:

    Leuk stuk om te lezen en blij met de weetjes.
    Ik ben een weekje Moskou vanuit Rotterdam aan het voorbereiden in augustus.
    Weet je misschien wat adressen/namen/andere verwijzingen van kringloopwinkels in Moskou of St Petersburg.....ik kan er niets over vinden!
    Rommelmarkt is ook goed.....


    Nog veel succes met jouw Blog, Mardi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Actief sinds 16 Mei 2014
Verslag gelezen: 3000
Totaal aantal bezoekers 11497

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 30 Juni 2014

Moskou

Landen bezocht: