Eerste impressie van Moskou, het is hier geweldig! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Vmarijke - WaarBenJij.nu Eerste impressie van Moskou, het is hier geweldig! - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Vmarijke - WaarBenJij.nu

Eerste impressie van Moskou, het is hier geweldig!

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg

01 Juni 2014 | Rusland, Moskou

Hé daar!

Het is hier echt geweldig! Ik kan al niet wachten om de stad te gaan verkennen, maar voel me sociaal verplicht om de baboeshka hier niet meteen te ditchen, ze is echt geweldig, haha ;-) Jullie lezen het zo meteen!

Toen het vliegtuig Moskou naderde zag ik de stad voor me opdoemen. Toen pas besefte ik hoe ongelooflijk groot Moskou wel niet is. Toen ik het vliegtuig uitstapte miste ik Robin, Annemie & Katleen wel eventjes omdat we ons spelletje van 'om ter eerste een voet op buitenlandse grond zetten' niet konden spelen ;-)

De controles op de Russische luchthaven verliepen nogal woelig. Ik moest één of ander visumdocument invullen met twee luiken, één voor aankomst in Rusland en het ander voor vertrek uit Rusland. De gevraagde info was identiek op beide luiken. Zoals ieder normaal mens zou doen, vulde ik enkel het aankomst-gedeelte in aangezien ik pas over een maand weer vertrek. Na 45 min. aanschuiven was ik eindelijk aan de beurt. De norse dame achter het loket had al vele chinezen uitgekafferd en niet doorgelaten, mij stond hetzelfde lot te wachten. “It’s the same”, dat zei ze toen ze mijn ingevuld document zag. Blijkbaar had ik dat moeten interpreteren als “vul uw ander luik van uw briefje ook in”, maar die gedachte kwam niet meteen in me op... hemeltje! Toen ben ik maar gaan aanschuiven in de rij van ‘diplomaten’ . 45 minuten later en een ingevuld tweede luik rijker geraakte ik alsnog door de controle en gelukkig lag m’n koffer daar op me te wachten.

Vanaf toen ging alles heel vlot! Ik haalde net de trein naar de rand van Moskou en kwam in een prachtig pastelgroen station aan met orthodoxe kerk vlakbij en vond probleemloos de metro. Ik had het plan opgevat om een kaartje voor 60 ritten te kopen en aangezien dit een belangrijke aankoop betrof, wilde ik voor de zekerheid Engels praten... Nou, niet dus. Ik heb het idee dat de doorsnee mens hier enkel Russisch praat en als je geen cyrrilisch kan lezen, ben je hier echt verloren. Zoveel te beter, zo kan ik mijn koeterrussisch wat oppoetsen. De roltrap van de metro is echt suuuuupersteil, in alle stations. Ik wilde jullie een foto laten zien, maar aangezien ik mijn trekrugzak op had en een trolly vasthield, leek me dat iets minder verstandig. De metrostations zijn werkelijk prachtig, volledig van marmer. Er volgen ongetwijfeld nog meer foto’s, maar ik wilde jullie alvast een impressie geven.

Eenmaal de halte bereikt was ik al bijna bij mijn kamer en die is vlakbij een prachtige orthodoxe kerk, precies uit een sprookje ofzo! Betere foto’s volgen nog, want ik werd weggejaagd omdat het ding zou sluiten. Toen vond ik tenslotte mijn appartement, maar geraakte er niet binnen. Toevallig kwam er net een man buiten en vroeg ik of ik binnen mocht. Manmanman... die trappenhal was echt snikheet (terwijl het buiten helemaal niet heet was) en zeer bouwvallig. Precies echt zoiets uit een film! Ik kon het wel appreciëren en bereikte al zwetend het appartement. Ik belde aan een hoorde een stem vragen wie er was. En dan zei de stem ‘minoetechkoe’. Na 5 minuten wortel schieten deed mijn Russische baboeshka open in een peignoir met haarnetje. Ze stond blijkbaar net onder de douche (ik was wat vroeger dan verwacht). Ze spreekt alleen maar Russisch en dat is soms wel problematisch ;-) Ik hen zo’n klein kamertje (mét airco) en oude eikenhouten meubels en mijn bed is precies zo’n zetel die psychiaters hebben... Ik ben helemaal verkocht voor deze setting, al kan ik me niet echt voorstellen dat het bed comfortabel ligt. Ik kon rustig uitpakken terwijl de baboeskha zich verder douchte en toen ik uitgepakt was, had ze de tafel klaargezet met lekker brood (écht waar) en sosiesok (worst dus) en kaas en yoghurt en véél chocolade. Ze had ook thee met citroen. Ik wist helemaal niet dat ze me zou voederen, hoeraaaaaa!

Mijn eerste indruk van Moskou is alvast erg positief. Geen nette, deftige stad maar een gezellig chaotische grootstad met véél facetten en waar het leven toch wel grondig verschilt van de westerse doorsnee stad. Ik sta echt al te popelen om alles te ontdekken. Ik ben ongelooflijk blij dat ik hier ben, dat ik zoveel tijd heb om de stad te leren kennen. Het feit dat ik alleen ben maakt het er alleen maar beter op. Ik heb de indruk dat ik alles veel bewuster beleef en geniet er ook van om alleen mijn plan te trekken. Het is een heerlijk avontuur!

Spokoinoi notsji / slaapwel,

morgen volgt een nieuwe dag vol verrassingen. Ik moet zorgen dat ik fit ben (het is hier al 22u ipv 20u en de baboeshka kwam al verscheidene keren bezorgd langs omdat ik nog zo actief ben).

ps: hieronder ergens zouden de foto's moeten verschijnen!

  • 02 Juni 2014 - 12:38

    Els:

    Geweldig! We zijn blij dat de eerste indruk al positief is!
    Ik probeer (dagelijks) mee te volgen!

    groetjes xxx

  • 02 Juni 2014 - 16:50

    Jef Danckers:

    van onze correspondente uit Moskou.
    Dit wordt een geduchte concurrente voor Jan Balliauw!
    Great blog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Actief sinds 16 Mei 2014
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 11509

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 30 Juni 2014

Moskou

Landen bezocht: